Svar: Mælk - 14 mdr.
16. juni 2014
Alder:
14 mdr.
Kære Rikke
Tusind tak for dit brev :)
Hvis din datter har mælkeallergi og derfor ikke tåler komælk, så skal hun forsætte med specialerstatning og kan i princippet få dette til hun er 3 år eller mere. Måske vokser hun fra sin mælkeallergi i løbet af de næste år - 9 ud af 10 børn er vokset fra mælkeallergi, når de er 3 år.
Hvis hun tåler almindelig komælk, så er anbefalingen at I, nu hvor hun er blevet et år, tilbyder hende letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen. Hun bør få mellem 350-500 ml mælk hver dag. Hvis hun får mindst 350 ml er hun dækket ind. Det betyder at hun ofte vil få mælk nok, hvis du giver hende et glas mælk morgen og aften og tilbyder hende en portion yoghurt eller lignende i løbet af dagen f.eks. som mellemmåltid om eftermiddagen. Og derudover naturligvis bruger mælk i og på hendes grød.
Hvis I ikke ønsker at jeres datter skal have komælk, så bør I sikre hende et ekstra tilskud af kalk og vitaminer. Kalk er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af kalk i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også D-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af kalk er for lavt, så vil der frigives kalk fra skelettet. Det betyder at hvis vi indtager for lidt kalk gennem længere tid, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering og det er naturligvis problematisk i forhold til børn, som jo har brug for styrke til deres knogler så længe de vokser …
Når Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen anbefaler at vi giver vores børn mælk og surmælksprodukter, så er det fordi det er den letteste måde at sikre barnet kalk nok.
Hvis I ønsker at give jeres datter kalk i stedet for komælk, så er anbefalingen for børn, at de får 500 mg calcium dagligt (nogen steder står der 600 mg mellem 12-23 måneder). Det er mere end der normalt er i en almindelig multivitaminpille og hun skal altså have kalktilskud ud over et evt. tilskud af vitaminer. I kan tale med jeres læge om, hvad lægen vil anbefale jer. Kalktilskud kan gives på forskellig måde - tabletter, tyggetabletter, granulat, brusetabletter og brusegranulat. Tabletter anbefales ikke til børn før 18 måneders alderen, fordi de kan risikere at sætte sig fast i halsen.
Det anbefales ikke at fortsætte med modermælkserstatning, med mindre hun ikke tåler komælk:) Da du har ammet indtil for ca 3 dage siden, så er der ikke umiddelbart nogen grund til at introducere en flaske for jeres datter nu.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske