Svar: Mælk - 14 mdr.

16. juni 2014

Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Rikke

Tusind tak for dit brev :)

Hvis din datter har mælkeallergi og derfor ikke tåler komælk, så skal hun forsætte med specialerstatning og kan i princippet få dette til hun er 3 år eller mere. Måske vokser hun fra sin mælkeallergi i løbet af de næste år - 9 ud af 10 børn er vokset fra mælkeallergi, når de er 3 år.

Hvis hun tåler almindelig komælk, så er anbefalingen at I, nu hvor hun er blevet et år, tilbyder hende letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen. Hun bør få mellem 350-500 ml mælk hver dag. Hvis hun får mindst 350 ml er hun dækket ind. Det betyder at hun ofte vil få mælk nok, hvis du giver hende et glas mælk morgen og aften og tilbyder hende en portion yoghurt eller lignende i løbet af dagen f.eks. som mellemmåltid om eftermiddagen. Og derudover naturligvis bruger mælk i og på hendes grød.

Hvis I ikke ønsker at jeres datter skal have komælk, så bør I sikre hende et ekstra tilskud af kalk og vitaminer. Kalk er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af kalk i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også D-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af kalk er for lavt, så vil der frigives kalk fra skelettet. Det betyder at hvis vi indtager for lidt kalk gennem ...

Annonce

... længere tid, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering og det er naturligvis problematisk i forhold til børn, som jo har brug for styrke til deres knogler så længe de vokser …

Når Sundhedsstyrelsen og Fødevarestyrelsen anbefaler at vi giver vores børn mælk og surmælksprodukter, så er det fordi det er den letteste måde at sikre barnet kalk nok.

Hvis I ønsker at give jeres datter kalk i stedet for komælk, så er anbefalingen for børn, at de får 500 mg calcium dagligt (nogen steder står der 600 mg mellem 12-23 måneder). Det er mere end der normalt er i en almindelig multivitaminpille og hun skal altså have kalktilskud ud over et evt. tilskud af vitaminer. I kan tale med jeres læge om, hvad lægen vil anbefale jer. Kalktilskud kan gives på forskellig måde - tabletter, tyggetabletter, granulat, brusetabletter og brusegranulat. Tabletter anbefales ikke til børn før 18 måneders alderen, fordi de kan risikere at sætte sig fast i halsen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det anbefales ikke at fortsætte med modermælkserstatning, med mindre hun ikke tåler komælk:) Da du har ammet indtil for ca 3 dage siden, så er der ikke umiddelbart nogen grund til at introducere en flaske for jeres datter nu.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Annonce

Viden om børn:

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor